Nálada je vaše zodpovědnost
Jedna z nejzásadnějších věcí, kterou by měl každý manažer umět, je převzít zodpovědnost za náladu v týmu. Těžko sám někoho zapálím, když sám nehořím. Buďte tahoun. Jednoduše se to řekne, ale hůř udělá. Co s tím? Nesmí se stát, že budete dlouhodobě bez energie. Ano, občas se to stane, že je horší den. Nejsme roboti, ale důležité je udělat všechno pro to, abyste se dostali zpět na pozitivní vlnu. Pomáhá mi, než vstoupím do kanceláře, se narovnat a uvědomit si, proč to dělám. Například posouvám firmu a svůj tým, hledáme nové cesty a jsou tam super lidé. Nálada v týmu je o vás.
Nedělejte ze sebe oběť
Vymaňte se z toho, že budete ukazovat jak nestíháte, že je toho moc nebo jste přepracovaní. Mnohdy mají lidé tendenci si stěžovat a dělat ze sebe oběť. Berte to jako výměnu. Vy za to něco získáváte. Posouváte se a potkáváte nové lidi. Stačí si uvědomit, že všechno nemusí probíhat večer u piva, ale zážitky vznikají i na schůzkách, výjezdech za klienty, po telefonu apod. Podívejte se na to z druhé strany. Chtěli byste vy sami pracovat s manažerem, který každý druhý den vyhrožuje, že skončí a nedává mu to smysl?
Nejste řešitel problémů
Často se stává, že jakmile například obchodník narazí na problém, tak jde za manažerem a hodí to na něj, ať to vyřeší. Pokud se to děje, je to chyba manažera nikoliv lidí. Je potřeba si nastavit styl spolupráce a očekávání. Jakmile se objeví problém nebo něco nebude mít řešení, tak by měl obchodník dorazit s návrhem řešení. Bez toho by to manažer neměl řešit. Tím budete učit tým samostatnosti a proaktivitě. Tím se oni sami posouvají a mohou se díky tomu posunout do vyšších pozic. Je to opravdu velmi důležitý skill, které firmy velmi oceňují. Naučte se používat otázky typu: “Co navrhuješ?” nebo “Ok, jak to chceš řešit?” Jak správně vést tým k proaktivitě a samostatnosti hodně řešíme na workshopu Leadership 2.0 – Vedení týmu za vyššími výsledky, doražte na další termín.
Bát se dělat chyby je chyba
U nových manažerů nebo manažerů na novém projektu se často objeví strach z chyb. Každopádně toto je jedna z věcí, která je u manažerů nevyhnutelná. Měli by testovat nové přístupy, inovovat, zkrátka by měl být manažer vždy o kousek napřed a nebát se zkoušet nové věci. Nebát se delegovat úkol jen z toho důvodu, že to nebude stoprocentní. Důležité je předat postup a cíle a vložit do člověka důvěru. On do toho vloží svou přidanou hodnotu a nakonec se to může vyšplhat i na 120 %. Rovnou předpokládejte chybu a používejte AB testování. Tedy vždy použijte dvě cesty a podle reality vyberte tu lepší a zase pokračujte další testem.
Nebojte se kritiku dát, ale i dostat
“Musím ukazovat, jak jsem skvělý. Špatně to udělala asistentka, mohla za to logistika, ale já ne.” Zpětná vazba by měla fungovat oboustranně, aby se tým a jeho výsledky mohly posouvat. Pokud to nefunguje, zbytečně dochází k nepříjemným situacím, kdy si něco někdo myslí nebo se lidé pomlouvají a často lidé odchází z projektů. Necítí se dobře v daném kolektivu. Nebo je jen nikdo neocení. Pokud chcete někomu něco vytknout, tak předložte i svou představu, jak by to mělo vypadat.
Znáte syndrom podvodníka?
Jsem v pozici, kdy mám někoho vést u nového projektu, který jsem nikdy nedělal. Mám jim to říkat? Jsem na to dobrý? Zvládnu to? Neustálé pochybnosti o sobě samém, díky kterým nebudete tým vést dobře a dostatečně je motivovat. Ale řeknu vám jediné: “Kdo jiný by tam měl být, když ne právě vy!” Často si zbytečně snižujeme sebevědomí. Koukáme, jak jsou všichni super zkušení na LinkedInu nebo jiných sociálních sítích, jak všichni všechno zvládají a u vás to tak není. Pokud si v něčem nejste jistí, tak klidně běžte na nějakou akci a získejte reálnou inspiraci, poslechněte si podcast nebo to proberte s jinými vedoucími. S dalšími manažery se můžete potkat i na našem workshopu. Je spousta cest, stačí si zvolit tu, která vám bude vyhovat pro zvýšení sebevědomí i kompetence.
Chce to systém
Nikdy to nebude o náhodě. Pokud chcete dlouhodobě firmu posouvat a dosahovat výsledků, tak je systém nutností. Všichni ví, co mají dělat, zjednodušujete práci díky vzorům automatizacím, daným postupům atp. Děláte a/b testování, inovujete,.. To hodně ovlivňuje, zda u vás budou lidé zůstávat nebo ne. Jakmile se posouvá firma, tak se s ní zákonitě posouvají i lidé a naopak.
Jedna strana je firma a druhá lidé v ní. Je potřeba se s nimi bavit o jejich cílech, o tom kým se musí stát, aby výsledků mohli dosahovat a jak vy jim můžete pomoci. Pak už jen stačí si to rozplánovat do kalendáře, průběžně vyhodnocovat, posouvat a vést k výsledkům. Je jen otázkou času, kdy jich dosáhnou.
Příště až budete přemýšlet, jak vést tým k výsledkům, tak nezůstaňte myšlenkami jen u toho, jak budete dosahovat výsledků a předávat energii, ale i to, aby vám zůstali klíčoví lidé v týmu. To je pro společnosti zásadní. Ano, automatizace a digitalizace posouvá firmy, ale pokud chcete mít pro trh ještě větší přidanou hodnotu, vždycky to bude o kreativitě a tvořivých lidech, kteří jsou proaktivní a mají energii. Zapracujte na svých manažerských dovednostech a výsledcích vašeho týmu na workshopu Leadership 2.0 – Vedení týmu za vyššími výsledky
Nebo pro celý tým zorganizujte workshop na míru, ať splníte obchodní plány.
Přeji vám namotivovaný tým s výsledky
Petr Bernadič