V obchodní profesi se budeme stále potkávat s námitkami. Občas někdo přijde a řekne „To je moc drahý“, „To si musím rozmyslet“, „Musím to ještě s někým probrat“…
A protože se to stává často, musím na to být připravený. Nemělo by se jednat o improvizaci, ale dát tomu jasný systém. To nám pomůže k vypořádání se s námitkou co nejlépe. Já sám používám 3 principy. Dnes vám představím první z nich.
Jedná se o postoj k námitce, která úzce souvisí se sebevědomím.
Pokud věřím řešení, které nabízím, a vím, že je pro zákazníka opravdu tím správným řešením, půjdu do toho s větší energií a chutí. Pustím se do překonávání překážek. V případě, že bych se ocitl na místě zákazníka a šel bych do toho? Pokud ano, tak v tu chvíli udělám mnohem více pro to, abych mu byl schopen vysvětlit a ukázat, jak mu to řešení sedí na jeho potřeby.
Někdy nastane situace, kdy slyšíte asi po tisící jednu a tu samou námitku, ať už to je na schůzce, po telefonu nebo videohovoru… Vy se v tu chvíli zhluboka nadechnete a přesně víte, co byste měli říct, přesně víte, jak zareagovat… Pak vydechnete a řeknete „V pohodě, pošlu vám to do mailu“. A rezignujete. Je vám to povědomé?
V tu chvíli to není o tom, že by člověk nevěděl, co říct a nebo by nevěděl, jak s tou námitkou naložit. Tady vám spíš chybí přesvědčení, energie a chuť. Proto hraje velkou roli sebevědomí a chuť námitky vůbec řešit!
Toto musím mít neustále na stole. Neustále musím mít a hlídat svoji energii, svoje baterky, jinak mi ani žádná metoda nepomůže. Pokud nebudu přesvědčený o tom, co prodávám, tak jdu raději prodávat něco jiného. Nikdy nebudete mít dlouhodobé výsledky a nikdy se nebudete cítit dobře, pokud prodáváte něco, čemu nevěříte.
Námitka je kámoš, ne problém. Námitka je další krok k tomu, abych uzavřel spolupráci, pokud vím, jak ji řešit. V případě, že se bojím toho, že mi zákazník řekne nějakou námitku, tak je to přesně to, co bych měl řešit. Právě to bych se měl naučit, natrénovat a mít jasné řešení, jak se situací naložím. Protože potom už pro mě námitka nebude problém, ale bude to další krok k tomu, abych si společně se zákazníkem vyjasnil, jestli spolupráce dává smysl nebo nedává!
Přeji úspěšné obchody
Petr Bernadič