Jak tedy nastavit náborový proces tak, aby efektivně fungoval, i když se zvýší počet kandidátů? Jak využívat nových technologií při náboru a jak celý proces zefektivnit? Přečtěte si článek s HR specialistkou Renátou Miltovou, kde se dozvíte konkrétní příklady. Dole najdete rozhovor formou videa.
Jak se připravit na změnu?
Už teď víme, že kandidátů na nové pozice bude zcela jistě více, než tomu bylo doposud. Proto je třeba se řádně připravit a podrobit náborový proces analýze. Zaměřte se na dílčí aktivity, které jdou v procesu automatizovat. Představa toho, že obepisujete všechny kandidáty po jednom a ptáte se na ty samé otázky je unavující a hlavně neefektivní. Vytvořte si jasný systém hodnocení kandidátů, podle kterého budete rozhodovat, co je pro vás klíčové.
Vyvarujete se díky tomu hodnocení na základě pocitů nebo aktuální nálady. Doporučuji si společně s vedoucím dané pozice definovat jaké dovednosti, znalosti, zkušenosti a další okolnosti jsou pro vás u dané pozice klíčové. U každé položky si pak zvažte jakou má pro vás daná věc váhu a přiřaďte jí bodovou hodnotu.
Například na pozici obchodníka budu hodnotit:
- schopnost reagovat na námitky: hodnotím 1-5
- ambice: hodnotím 1-3
- dovednost uzavírání schůzky: hodnotím 1- 5
Co lze automatizovat?
Cestou umělé inteligence můžete automatizovat procesy, které jste doposud dělali manuálně. Vytvořte si chatboty na kariérních stránkách, kde budou uchazeči odpovídat na otázky v rámci pozice, o kterou se ucházejí, dopřejte jim také, aby se chatbotů mohli zeptat na otázky, které je o pozici zajímají a kde mohou uchazeči rovnou vložit i životopis.
Tím ušetříte čas psaním e-mailů a vy se tak můžete plně soustředit na výběr toho správného kandidáta.
S chatboty jdou ruku v ruce i voiceboti, které můžete využít k domluvení schůzky s dotyčným kandidátem. Zde však POZOR – doporučujeme dát jasně vědět, že si kandidát volá s robotem. Komunikaci můžete udělat zábavnou a hravou a tím zvýšit případný zájem daného kandidáta. Budete totiž působit inovativně a pokrokově, což většina lidí oceňuje.
S touto automatizací ušetříte čas, snížíte náklady, s kandidáty budete rychle komunikovat a tím zabráníte tomu, že by si v mezičase našli už jinou práci.
CRM v HR
Mnoho firem CRM (Customer Relationship Management) systém má, ale nepracují s ním komplexně a s přesahem. Dá se totiž krásně využít i v náborovém procesu. Tím žádný z kandidátů nezapadne a vy se tak můžete ujistit, že jste všem dali vědět a to i v případě pokud se nezadařilo. Každý z kandidátů si zaslouží odezvu a případnou zpětnou vazbu, proč to tentokrát nevyšlo. Může to vyjít příště a když bude odcházet s pozitivní zkušeností, je to bod pro vás.
Nové cesty v HR
Nebojte se využít umělé inteligence i pro sestavení osnovy vašeho inzerátu nebo na inzerát samotný. Může se stát, že pokud nějaký inzerát píšete už tento týden po desáté, zapomenete na nějakou stěžejní informaci nebo už prostě jen nejste dost kreativní. Proto nechte checklist a osnovu na umělé inteligenci a ujistěte se, že na nic nezapomenete. Tak často skloňovaný Chat GPT můžete využít i k “brainstormingu” nových a netradičních způsobů náboru. Zkrátka a jasně – využívejte nové technologie jako vaši podporu a ušetřete si práci a tím i váš čas. Zadejte ji rutinní práci a zbyde vám více času na strategii. Dejte si pozor na zadání, které vkládáte. Tady platí, čím lepší zadání, tím lepší výstup.
Přesah do jiných oborů
Pokud přemýšlíte o využití zmíněných chatbotů, voicebotů a dalších technologií v náborovém procesu, myslete komplexně na celou firmu. Chatboty s voiceboty se dají přece využít i jinde než v náboru. Můžete s nimi zefektivnit zákaznickou péči, obchodní proces a další…
Udělejte si audit vaší náborové strategie, zjistěte co a jak můžete zautomatizovat u vás ve firmě a zažádejte si o konzultaci s naší HR specialistkou Renátou Miltovou. Její zkušenosti i s těmito novodobými technologiemi vám pomohou držet krok v rychle se měnícím HR oboru.