Někdy jsou tyto obavy tak silné, že mohou brzdit inovace a růst, což pak může vést k zbytečné stagnaci. Proto se mnoho majitelů zamýšlí nad tím, jak bude vypadat budoucnost a co v současné chvíli je nejlepší udělat pro další rozvoj firmy. Investovat nebo šetřit? Nebo rovnou obojí?
Šetření nákladů ve firmě – co si pod pojmem představit?
Šetřit se dá různě. Asi vás napadne nejběžnější věc, že se dá ušetřit snížením nákladů, tím se pak logicky zvýší zisk a voilà máte uspořeno. Ač se to snadno píše, hůře se to pak zavádí v praxi, proto další příklady úspor mohou být:
- optimalizace, automatizace pro neustále se opakující procesy – ušetříte tak čas a lidské zdroje můžete využít jinde a efektivněji,
- snižování skladových zásob a zlepšení cash-flow,
- vykomunikování lepší ceny například u vašich dodavatelů energií nebo služeb
- snížení počtu zaměstnanců a s tím související snížení personálních nákladů
Příkladů šetření bychom našli ještě spoustu, je třeba ale podotknout, že i šetření má své meze. Nelze jen nekonečně škrtat.
Jak na investice ve firmě a co si pod tím představit?
I samotná investice se dá interpretovat mnoha způsoby. Jako firma můžete investovat do výzkumu a vývoje vašich produktů a odlišit se tak od konkurence, můžete investovat do marketingových činností a rozšířit tak povědomí o vaší firmě, můžete expandovat, akvírovat – sečteno, podtrženo, dá se toho dělat opravdu hodně.
Když ponecháme stranou klasickou finanční investici do výše zmíněných aktivit, velkou návratnost firmy získávají hlavně a především v investici do svých zaměstnanců. Zaměstnanci jsou klíčem k dlouhodobým benefitům. Investovat do jejich vzdělávání a rozvoje se může vyplatit výrazněji než se může zdát.
Zde totiž platí přímá úměra – čím více budete investovat do rozvoje vašich lidí, tím více to pocítíte na výsledcích vaší firmy.
Kdy šetřit a kdy investovat?
Tady odpovíme trochu fikaně. Zde totiž neexistuje buď a nebo. Snažte se permanentně hledat úspory a investovat tolik, kolik jen budete moct.
Každý, kdo vede společnost by se měl pravidelně zamýšlet, jak eventuelně snížit náklady a do čeho investovat.
Snížení nákladů přináší téměř okamžitou odezvu, u investování spíše čekejte přínos v delším horizontu. V mnoha případech tato delší časová návratnost může majitelům přinášet i obavy.
Jako příklad uveďme investici do administrativy a její digitalizace. Zde je potřeba popsat procesy, vyhodnotit, navrhnout řešení, zrealizovat řešení, odzkoušet, doladit… To vše vyžaduje investici časovou a samozřejmě finanční (stávající zaměstnanci, procesní specialisté, IT…). Na druhou stranu zisk představuje uvolnění času stávajících zaměstnanců (lze využít na nové projekty…), nebo snížení chybovosti (časová a finanční úspora, zlepšení image, apod…)
Tedy pamatujte – nejde zasít a hned druhý den sklízet, ale většinou se to čekání opravdu vyplatí.
Investice do vzdělávání
Investice do pravidelného vzdělávání obchodního týmu (a tím teď nemyslíme hodiny anglického jazyka ☺) vám může zpočátku připadat jako větší investice. Hovoříme totiž o kontinuálním rozvoji tak, aby bylo možné po vzdělávacích workshopech společně bilancovat, hodnotit přínos, ladit a dále se posouvat. Jednorázová investice do školení sice může přinést efekt, ale ten bude také jednorázový a krátkodobý.
Co je evidentní, že po takovém profesionálním dlouhodobém vzdělávání se výsledky dostavují k překvapení mnoha majitelů v daleko větší míře, než očekávali. Platí, že dlouhodobě investovaná energie/peníze se vrací v několika stupních. Jednak navýšením prodejů – zisku. To je velmi snadno počitatelná hodnota. Dalším benefitem je určitě spokojenost zákazníků – jejich loajalita. V neposlední řadě se to projeví na míře spokojenosti obchodníků, kteří si v mnohých případech opět najdou chuť k práci (snížení fluktuace a snížení nákladů na zaškolování). Během pravidelných workshopů dochází i k většímu stmelení kolektivu a spolupráci (nové nápady, podněty ke zlepšování).
Nezapomínejte ani na sebe
Spousta vedoucích pracovníků, majitelů a ředitelů se dostanou do fáze, kdy vzdělávají svůj tým (za což smekáme klobouk), neměli byste však zapomenout ani na sebe.
Tady to totiž platí dvojnásob. Energie vynaložená do vašeho vzdělávání se vrátí. Ať už ve formě realizovaných nových nápadů, zkušeností, tak ve formě seberealizace a tím i spokojenosti.
A spokojený majitel/ředitel je zdrojem energie pro celou firmu.
Kolik investovat?
Na závěr si pojďme odpovědět na otázku za zlatého bludišťáka: “Kolik ideálně investovat”?
Na to odpovídáme další otázkou: “Co chcete získat navíc?” “V jakém časovém horizontu?” Pokud si dokážete najít odpovědi na výše položené otázky, obavy z investování velmi často pominou.
- Chcete vyšší zisk? O kolik? Znáte částku, kolik jste ochotni „investovat“ peněz, energie, času do vzdělávání např. obchodního týmu?
- Chcete vyšší motivaci zaměstnanců? Co to přinese? Jak to vyčíslíte?
- Chcete snížit administrativní zátěž – chcete digitalizovat? Co to přinese? Kolik času ušetříte – jaká bude finanční hodnota tohoto času? A proti této částce – kolik jste tedy ochotni do digitalizace vložit?
- Chcete se vzdělávat? Získávat nové informace, nápady, potkávat se s lidmi, kteří řeší stejné problémy jako vy? Co vám to přinese? Co jste ochotni investovat?
Najděte odpovědi na vaše otázky společně s námi. Jsme tým specialistů na podnikání a obchod, který pomáhá klientům plnit vaše byznysové cíle a dlouhodobě růst.
Pomohli jsme již navýšit zisk u více než 380 firem. Přidáte se i vy?