V novém rozhovoru se Petr Bernadič ptá specialisty na strategické vedení – Libora Zinkaizla. Rozhovor formou videa najdete na konci článku.
Nastavení očekávání
Není to nic nestandardního ani překvapivého. Téma, které hýbe mnoha firmami a to, jak sladit očekávání s lidmi v boardu. Nutně se nejedná o to, že každý z jednotlivých manažerů je sólista a na nic jiného než na výsledky svého týmu nehledí. Může jít o zcela prostší problém a to, že každý chápe vizi firmy jinak a někteří z nich mohou mít nastavené i zcela protichůdné KPIs.
Řešením je board meeting, a ne jen tak ledajaký. Doporučujeme minimálně půldenní, případně i celodenní workshop lidí z boardu, kdy si jednotlivě sladíte očekávání mezi CEO a jednotlivými členy boardu – a to nejen ty pracovní, ale i lidské. Určete jasně, co je konkrétní pracovní náplní každé role, co se od jeho role očekává, za co je odpovědný a jaký je požadovaný výstup jeho práce. Proberte cíle, požadavky a nastavte jasně měřitelná KPI, která jsou navázaná na roční obchodní cíle.
Ve zkratce by mělo zaznít i to, jak to celé funguje. Majitelé dávají směr vývoje CEO, kam firmu směřovat. Na základě toho CEO společně s boardem vytvářejí vizi rozvoje firmy, kde CSO zpracuje obchodní plán, CFO finanční plán a společně zpracují strategii dosažení obchodních cílů, které se předávají na manažery/ředitele jednotlivých oddělení. Ti pak vypracovávají své strategie, jak cílů dosáhnout. Všechno do sebe musí zapadat a každá část by měla jasně zapadat do té druhé a naopak – jako jednotlivé dílky puzzlí.
Komunikace mezi odděleními
Představte si situaci: Jste firma, která prodává fotovoltaiky. V současné době se vám skvěle daří a obchodníci uzavírají jeden deal za druhým. Má to jeden háček. Vázne komunikace s dalšími odděleními jako je provozní oddělení, montážní nebo výrobní. Důsledkem toho je, že obchodníci slibují zákazníkům nereálné termíny dodání a problém je na světě. Firma neplní obchodní cíle natož finanční plán.
Mohlo se problému předejít? To, že máte nastavené jasné cíle, ještě neznamená, že na vše ostatní můžete zapomenout a hrát si jen na svém písečku. Komunikace mezi jednotlivými odděleními v rámci firmy je naprosto klíčová. Zde se můžeme vrátit k bodu jedna, kde v nastavených očekávání by měly být nastavena pravidla toku informací mezi odděleními.
- Jak budou jednotlivé oddělení mezi sebou komunikovat?
- Kdo a jaké pravomoce má?
- Kde a jak se budou týmy navzájem informovat o projektech, vývoji, jednotlivých aktivit atd?
Pokud komunikace “drhne” mezi jednotlivými odděleními dlouhodobě, doporučujeme schůzku s jejich konkrétními manažery. Není třeba do řešení zatahovat celý board. Na meetingu by měla proběhnout komunikace s prvky mediace a předání výstupů jednotlivých týmů. Manažeři by si měli předat informace o fungování jejich týmů a vzájemně se dohodnout na konkrétním plánu, jak budou spolupracovat. V plánu by neměly chybět pravidelné strategické meetingy, kde se budou informovat o vývoji projektů apod.
Potřebujete pomoct se strategickým vedením vaší firmy, potřebujete si sladit očekávání s boardem i vy? Nebo jen chcete odborný pohled na již nastavenou strategii? Náš specialista Libor Zinkaizl je připraven pomoci.