...

Máte dotaz? Chcete poradit?

Po–Pá: 8.00–18.00
Jak dosáhnout shody v boardu? Cesta k efektivnímu řízení

Jak dosáhnout shody v boardu? Cesta k efektivnímu řízení

V novém rozhovoru se Petr Bernadič ptá specialisty na strategické vedení – Libora Zinkaizla. Rozhovor formou videa najdete na konci článku.

Nastavení očekávání 

Není to nic nestandardního ani překvapivého. Téma, které hýbe mnoha firmami a to, jak sladit očekávání s lidmi v boardu. Nutně se nejedná o to, že každý z jednotlivých manažerů je sólista a na nic jiného než na výsledky svého týmu nehledí. Může jít o zcela prostší problém a to, že každý chápe vizi firmy jinak a někteří z nich mohou mít nastavené i zcela protichůdné KPIs

Řešením je board meeting, a ne jen tak ledajaký. Doporučujeme minimálně půldenní, případně i celodenní workshop lidí z boardu, kdy si jednotlivě sladíte očekávání mezi CEO a jednotlivými členy boardu – a to nejen ty pracovní, ale i lidské. Určete jasně, co je konkrétní pracovní náplní každé role, co se od jeho role očekává, za co je odpovědný a jaký je požadovaný výstup jeho práce. Proberte cíle, požadavky a nastavte jasně měřitelná KPI, která jsou navázaná na roční obchodní cíle

Ve zkratce by mělo zaznít i to, jak to celé funguje. Majitelé dávají směr vývoje CEO, kam firmu směřovat. Na základě toho CEO společně s boardem vytvářejí vizi rozvoje firmy, kde CSO zpracuje obchodní plán, CFO finanční plán a společně zpracují strategii dosažení obchodních cílů, které se předávají na manažery/ředitele jednotlivých oddělení. Ti pak vypracovávají své strategie, jak cílů dosáhnout. Všechno do sebe musí zapadat a každá část by měla jasně zapadat do té druhé a naopak – jako jednotlivé dílky puzzlí. 

Komunikace mezi odděleními 

Představte si situaci: Jste firma, která prodává fotovoltaiky. V současné době se vám skvěle daří a obchodníci uzavírají jeden deal za druhým. Má to jeden háček. Vázne komunikace s dalšími odděleními jako je provozní oddělení, montážní nebo výrobní. Důsledkem toho je, že obchodníci slibují zákazníkům nereálné termíny dodání a problém je na světě. Firma neplní obchodní cíle natož finanční plán.

Mohlo se problému předejít? To, že máte nastavené jasné cíle, ještě neznamená, že na vše ostatní můžete zapomenout a hrát si jen na svém písečku. Komunikace mezi jednotlivými odděleními v rámci firmy je naprosto klíčová. Zde se můžeme vrátit k bodu jedna, kde v nastavených očekávání by měly být nastavena pravidla toku informací mezi odděleními. 

  • Jak budou jednotlivé oddělení mezi sebou komunikovat? 
  • Kdo a jaké pravomoce má? 
  • Kde a jak se budou týmy navzájem informovat o projektech, vývoji, jednotlivých aktivit atd? 

Pokud komunikace “drhne” mezi jednotlivými odděleními dlouhodobě, doporučujeme schůzku s jejich konkrétními manažery. Není třeba do řešení zatahovat celý board. Na meetingu by měla proběhnout komunikace s prvky mediace a předání výstupů jednotlivých týmů. Manažeři by si měli předat informace o fungování jejich týmů a vzájemně se dohodnout na konkrétním plánu, jak budou spolupracovat. V plánu by neměly chybět pravidelné strategické meetingy, kde se budou informovat o vývoji projektů apod. 

Potřebujete pomoct se strategickým vedením vaší firmy, potřebujete si sladit očekávání s boardem i vy? Nebo jen chcete odborný pohled na již nastavenou strategii? Náš specialista Libor Zinkaizl je připraven pomoci. 

Autor článku

Specialista na strategické řízení (founder Česká Podnikatelská Aliance & IMCO)

Máte dotaz? Chcete s něčím poradit?

Jsme tu pro vás. Můžete nám zavolat nebo napsat e-mail a určitě to společně vyřešíme.