Chcete mít tým, který chce na sobě neustále pracovat a zlepšovat své dovednosti, ať už v prodeji, marketingu, prezentování, technologiích nebo v čemkoliv dalším, ale nedaří se vám to?
Na to mám skvělý a hlavně jednoduchý workhack, který váš tým nakopne a posune dál. Co sám dělám, je soustředění se na nejen na tu dovednost, ale hlavně na to, proč chtějí tu dovednost zlepšit a v čem jim to pomůže. Aby lidé chtěli na určitých věcech pracovat a sami tomu porozuměli. Takové to MĚL BYS. To nefunguje. Takové to skryté MUSET téměř nikoho ke zlepšování nepřesvědčilo, nebo určitě ne dlouhodobě. Je důležité, aby to chtěli oni sami. Ukážu vám to na příkladu.
Bavili jsme se o prezentačních dovednostech v jedné marketingové skupině. Řešili jsme jak verbální, tak neverbální komunikaci, jak stavět myšlenky, jak je prodávat a podobně. V týmu jsme řešili, aby se sami ohodnotili na stupnici od 1 do 10, kde 1 je nejhorší prezentátor a 10 je naopak hotový génius na prezentování. Tady krásně uvidíte to, jak se kdo zbytečně podceňuje nebo naopak přeceňuje.
“Patriku, dal sis sedmičku. Co by ses potřeboval naučit? Co ti chybí k tomu, abys byl 10?”
„Potřebuju se lépe připravovat, umět jednodušeji vyjádřit myšlenku, udělat lepší úvod, více zaujmout na konci a dotáhnout prezentaci.” Tohle dost často nepadne na první otázku. Je potřeba se většinou ptát několikrát a víc do hloubky.
Jakmile si každý stanoví věci, které mu pomůžou k tomu, aby se stal 10, tak můžeme jít na další část.
Nastává otázka PROČ? Proč bys to chtěl umět? Proč bys chtěl být 10? V čem ti to pomůže?
Nejčastěji se setkávám s odpovědí – Chtěl bych být na 10, abych měl lepší výsledky.
❓ “Dobře a proč chceš mít lepší výsledky?”
➡️ “Abych lépe zaujal potenciálního zákazníka.”
❓ “Skvělý a proč chceš lépe zaujmout zákazníka?”
➡️ “Abych lépe dostal své myšlenky k lidem. Aby viděli hodnotu. Aby uměli ocenit práci a pomohlo jim to. Aby to opravdu použili.”
A to je něco, kam se potřebujete dostat. To je ten hlavní důvod PROČ. Musí si najít něco, co jim samotným opravdu bude dávat smysl a co je zvedne ze židle a půjdou něco dělat.
Pokud naleznete konkrétní věc, na které je potřeba pracovat a najdete i důvod, proč to opravdu chce udělat a v čem mu to pomůže, tak uvidíte mnohem lepší výsledky. Nebude to jen o tom, měl bys na sobě pracovat v tomhle a tomhle, ale bude tam to chci na sobě pracovat, protože… Díky tomu je mnohem větší šance, že to převede do praxe. Pak už se jen vyřeší konkrétní cesty, jak toho dosáhnout, kde se to může naučit, od koho se může inspirovat, na jaký workshop by měl jít, s kým to prokonzultovat a vymýšlíme už konkrétní plán.
Až budete příště s někým řešit to, že stojí na místě a nijak se neposouvá, že už dělá 10 let tu samou věc a nedokážete ho namotivovat k další aktivitě, tak zkuste prioritně zjistit, proč by měl chtít. Pak už si jen najděte konkrétní téma, které mu pomůže, vytvořte akční plán a uvidíte, že jít do akce už nebude problém.
Ať se vám daří
Petr Bernadič