Na školeních a konzultacích jsme řešili s několika obchodníky, jak přivést zákazníka k první aktivitě. Obchodní proces probíhal tak, že po domluvení obchodu se zákazníkem se přešlo jen k vytvoření objednávky. Zákazníkovi došel formulář s objednávkou v pdf., kterou vyplnil, vytiskl, podepsal, naskenoval a poslal zpátky.
Toto bylo řešení jedné české sociální sítě. To podstatné ale bylo vymyslet, jak přimět zákazníka, který se zaregistruje, aby napsal první článek či příspěvek. A díky tomu zjistil, jaký dosah daný článek může mít, jaké jsou výhody dané služby a k čemu tato síť může pomoci.
Všichni jsme se shodli na tom, že to není o jedné zázračné větě, kterou jim řekneme a najednou si všichni udělají tuto síť jako prioritu. Zamýšleli jsme se nad celým obchodním procesem a došlo nám, že je zbytečně složitý a je potřeba předělat postup procesu se zákazníkem.
Po uzavření obchodu jsme tedy přeskočili zdlouhavé vyplňování objednávky zákazníkem a rovnou jsme se ho ptali. Jaký je váš e-mail? Jakou adresu mám zadat? Je to podle IČO? Pokračovali jsme v informování. Paušál za službu vychází na tolik a tolik, jak jsme si říkali a kvůli nastavení celé té služby si můžeme zavolat později. Teď vám pošlu objednávku do e-mailu, vy jen zkontrolujete údaje a odsouhlasíte jejich správnost.
E-mail se poslal ihned a zákazník to okamžitě potvrzoval. To všechno ideálně během hovoru. Teď se mohlo pokračovat v procesu k první aktivitě. Například v CRM, pokud potřebuju, aby zadal první projekt, tak to není o tom, že mu řeknete, tak tady vám posílám přístupové údaje a hrajte si. Ale po odsouhlasení obchodu se rovnou pusťte společně se zákazníkem do registrace a vytvoření projektu, ať vidí, jak to funguje.
Toto je jediný způsob, jak můžete člověka více přivést k nějaké aktivitě. Jinak to bude spousta přemlouvání, dohadování a dohánění zákazníka, aby tomu dal nějakou prioritu.
Až se příště budete rozmýšlet, jak přivést zákazníka k nějaké aktivitě, zkuste se zamyslet, jestli nejde proces prodeje zjednodušit a udělat to se zákazníkem hned. To ušetří čas nejen vám, ale i zákazníkovi.
Přeji vám úspěšné obchody
Petr Bernadič