Rozhovor plný konkrétních tipů od ostřílených recruiterů z BENU. Podělili se s námi o trendy z HR, co je důležité při náboru a měl by se to kandidát dozvědět, jak předávat hodnoty všem ve firmě, jak na onboarding nováčka a jak zůstávají v kontaktu s potenciálními kandidáty. To a mnohem více v tomto rozhovoru – poslechněte si ho na YouTube, Spotify, Apple Podcast nebo Google Podcast. Přejeme příjemný poslech.
Co mít, než se pustím do náboru?
- Vytvořte prostředí, ve kterém budou chtít obchodníci pracovat. Není to myšlené jen na finance nebo na podporu od vedoucího, ale nechtějte z obchodníka udělat ninju. Kdo od nás ještě neslyšel, kdo je obchodník ninja, tak je to ten, co má perfektně naplánovaný týden dopředu, ráno si dá ledovou koupel, má připravené kontakty, všechno má v systému, všechny obvolá, ty co neobvolá, tak posune na další termín, napíše příspěvek na LinkedIn, k tomu 5 článků na blog, jde vytvořit event se zákazníky, vytvoří několik materiálů včetně grafiky, vyladí cestu zákazníka,… a po večerech buduje na akcích vztah s lidmi. Za nás je tohle ninja, který neexistuje. A pokud existuje, tak to není dlouhodobě udržitelné. Ve firmách, kde očekávají ninju, nebudou chtít lidé pracovat. Firma by naopak měla pro své lidi zajistit dostatečnou podporu pro danou pozici.
- Nedělejte nábor obchodníka na honem. Nejhorší strategií je hledat obchodníka až když ho nutně potřebujete. V půlce září začnete hledat a očekáváte, že od října k vám někdo nastoupí. Takový přístup vyústí akorát v to, že budou lidé ve stresu z hledání a možná vezmou někoho, s kým si úplně nesedli, ale prostě není čas déle hledat. Berte to jako proces a hledejte možné spolupráce v průběhu, ať je pro vás hledání lidí v budoucnu co nejjednodušší.
- Mějte rozpracovanou vizi, kam to chcete dovést, dobře to odkomunikujte a napasujte na pozici obchodníka. Ukažte, kam se může posunout. Neslibujte mu, že z něj za týden uděláte CEO, ale jak s ním budete dovednostně pracovat, dostane zajímavější klientelu, jiný druh kontaktů nebo se stane buddym pro nováčky.
Jak má samotný pohovor na pozici obchodníka vypadat a na co si dát pozor jak z pozice obchodníka, tak HR nebo majitele firmy, si přečtěte zde.
Je lepší nabrat zkušeného obchodníka nebo sáhnout po juniorovi a vychovat si ho?
Většina firem chce už hotového obchodníka. Očekávají, že přijde do firmy, naučí ho produkt a bude nosit jeden obchod za druhým, protože obchodní dovednosti má v malíčku. Zapomínají ale na to, že s jeho zkušenostmi umí prodávat vybrané produkty nebo řešení a už vám nikdo nezaručí, že bude umět prodávat i to vaše. Jak se říká, starého psa novým kouskům nenaučíš. Kromě jeho dovedností bude figurovat i jeho charakter, systém práce nebo pohled na sales a zákazníka, který se už nemusí dát změnit.
Naopak junioři bývají pružnější, dáváte mu první vstupy a učíte ho od začátku. Což znamená, že to bude umět tak, jak vy si představujete. Nevýhodou je, že vás to něco bude stát.
Jak se rozhodnout, koho hledat?
Spočítejte si kolik vás stojí adaptace nového člověka a kdy nastane bod zlomu, ve kterém se veškeré vynaložené náklady pokryjí a začne vám vydělávat. V některých firmách mají zpracovanou adaptační cestu a podle toho lze relativně snadno spočítat celkovou cenu celého onboardingu nováčka. Pokud adaptační cestu nemáte, opravdu doporučujeme ji dát dohromady. Bude se vám vše řídit mnohem snadněji a zrychlíte celý proces, protože to bude mít systém a s velkou pravděpodobností nic neopomenete.
Pro přesné vyhodnocení je potřeba zohlednit i to, jaká jste firma, jaká je cesta zákazníka, kdo je vaší cílovou skupinou, jaký máte produkt, jak to vypadá na trhu,…
Jak se dělá recruitment ve velké firmě a nadnárodním korporátu?
Ať už se jedná o malou nebo velkou firmu, vždy to je o lidech a dodržování slibů. To, že jsme nadnárodní korporát – patříme do PHOENIX groupu a navíc farmacie, tak tam jsou dána pravidla, musíme cílit na různé skupiny a hlavně dodržovat legislativu. Není to jen o lékárně, ale i o servisu, provozu a logistice. Velké firmy mají velkou výhodu v možnosti využití více nástrojů a taky síla brandu, díky kterému oslovíme více lidí.
Dále jsme se bavili o tom, co je důležité pro „prodej“ pozice kandidátovi? Proč šel Aleš a Míša pracovat do HR v BENU? Jak dělají onboarding nováčků? Jak dostat hodnoty a kulturu ke všem? Jaké kanály používají pro nábor a co sdílejí? Jaké trendy jsou v HR? Nebo na jakém netypickém místě získali někoho do firmy?
Jak říká Aleš:
„Když jste připraveni, nejste překvapeni“
Poslechněte si nový díl a získejte užitečné tipy do své firmy.
Sledujte Benu, Michaelu Samkovou a Aleše Luňáka na jejich sociálních sítích a navštivte jejich náborový portál www.podnasekridla.cz.
Další odkazy z rozhovoru:
NFC vizitky Wcard – navíc 5% sleva pro vás při zadání kódu DIGITALIZUJ
Naše skupina pro obchodníky a podnikatelé na Facebooku a LinkedInu