Jak zavádět změny?
Dejme tomu, že jste jako firma vyrostli. Ze zakládajících 4 členů se najednou stává mnohočetný tým a dochází přirozeně k přerozdělení povinností a úkolů. V takovém případě je třeba jednat citlivě a promyšleně. Je třeba se připravit na to, že se změny nestanou ze dne na den a paradoxně se efektivita týmu může snížit. Prvním a důležitým krokem ze strany majitele je to, aby zavedl a sepsal popisy daných pozic a konkrétní úkoly přerozdělil podle jednotlivých kompetencí zaměstnanců.
Při velkém růstu je pak třeba nastolit pravidla firmy a nastavit efektivní komunikaci mezi jednotlivými členy týmu.
Ať už se jedná o změnu čehokoliv, mějte na paměti, že je třeba komunikovat změny do týmu tak, aby si jednotliví členové uvědomili, co jim přináší za výhody a jak z toho mohou těžit.
Rezistence jako možný scénář
Při zavádění změn je důležité být připraveni na to, že se to někomu nebude líbit – i s tím se však dá pracovat. Pokud identifikujete zaměstnance, který je se změnami nespokojený, přistupte k domluvě. Naplánujte si s ním meeting one-on-one, kde ještě jednou vysvětlíte, proč takové změny nastaly a jaké výhody to (případně v budoucnosti) zaměstnanci přinese. Při tomto meetingu je stěžejní, abyste si i vy sami zaměstnance vyslechli a dali mu prostor k tomu, aby se vyjádřil. I to může přinést jiný vhled a vy můžete společně najít kompromis.
Zpátky do starých kolejí
U změn se dost často může stát, že se po několika měsících vrátí vše do starých kolejí. V případě prvního příkladu, který jsme zde uvedli (zvýšení počtu zaměstnanců a reorganizace úkolů) je tak důležité mít přehled o tom, co kdo dělá. Ten získáte na pravidelných poradách, které byste si měli nastavit. Díky tomu pak zjistíte, jak změny zaměstnanci vstřebávají a jak moc se uchytily.
Komunikace změn externě
Nejenže je důležité změny komunikovat v rámci interního týmu, zapomenout byste neměli ani na vaše klienty a partnery. Pokud tedy najednou změníte obchodníka pro nějakého klienta, zařiďte jeho řádné představení. Ideální řešení je na další schůzku pozvat všechny strany (tedy klienta, nového a starého obchodníka) a vysvětlit klientovi, proč změny nastávají a zařídit tak co nejhladší přechod.
Pokud jste v roli majitele a i vás se změny dotýkají, ubraňte se tendenci si nechat “důležité” klienty pro sebe. Tím akorát docílíte toho, že budete svoji energii i čas věnovat právě těmto klientům a na strategické kroky a vizi firmy vám nezbyde čas. Pamatujte, že firmy potřebují vizionáře a leadera, kterého budou následovat – nikoliv micromanažera, který svým lidem nebude důvěřovat.
Čekají vás v blízké době změny a vy potřebujete s celým procesem pomoci? Neváhejte se obrátit na nás.