Někdy se stává, že jste na schůzce s někým, kdo nemůže rozhodnout o vaší spolupráci či obchodě. To je ztráta času jak pro vás, tak i pro něj.
Jak se s tím vypořádat? Používám jednoduchý klíč na kompetence.
Jako první na začátku schůzky zjišťuji, jestli ten člověk, se kterým jednám o možné spolupráci, může rozhodnout.
„Pane nováku, pokud bychom se na konci schůzky bavili o spolupráci, jste vy přímo ten, kdo o tom rozhoduje?“
Pokud ano, je to dobré zjištění. Nicméně bych si to raději potvrdil.
„Dobře. Takže chápu správně, že vy jste jedinej, kdo má rozhodovací pravomoc, jestli spolu budeme navazovat spolupráci nebo ne. Je to tak?“
Pokud odpoví ANO. Je to pro vás skvělá zpráva a můžete pokračovat dál.
Někdy se na konci schůzky stane, že by to přece jen rád s někým dalším probral, ať už se jedná o majitele, ředitele nebo obchodního zástupce.
„Aha, pane Nováku, vy jste říkal, že je to jen vaše kompetence. Změnilo se něco?“
Je v pořádku, že by to dotyčný rád s někým probral. Ale není nic snazšího, než rovnou přivést tu osobu s sebou. Ušetří se tím čas pro všechny.
„Dobře pane Nováku a mohl byste rovnou zavolat té osobě a vyřešit to po telefonu, ať jsme efektivní?“
Ve zkratce:
– Na začátku použijte klíč na kompetence.
-> Pokud se jedná o osobu s rozhodující pravomocí, pokračujte dál.
-> Pokud ne, domluvte se, aby byla osoba s rozhodující pravomocí přizvaná k jednání.
Ušetříte tím čas nejen sobě, ale i zákazníkům.
Doufám, že vám tento klíč na kompetence pomůže při vyjednávání.
Přeji úspěšné vyjednávání
Petr Bernadič