Co dělat, když se firma ocitne v nesnázích? Jak být připravený na nejrůznější krizové situace a jak to komunikovat dál zaměstnancům? (rozhovor formou videa najdete na konci článku)
Každá situace má řešení
V posledních letech se téměř každá firma ocitla v krizi kvůli nepředvídatelné situaci, která nastala po celém světě. Nicméně ne všechny krizové situace jsou podobně nepředvídatelné. Proto je třeba mít krizový plán k situacím, které mohou nastat – uveďme si to na příkladu:
Odešli vám stěžejní lidé z týmu
Situace, která se sice nemusí snadno předvídat, nicméně připraveni byste na ni být měli. Sepište si, jak v této situaci postupovat.
Najdete rychlé zastoupení v týmu? Je dobré mít dopředu nastavenou zastupitelnost zaměstnanců, po které v tu chvíli s radostí sáhnete. Zastupitelnost se vám mimochodem hodí i během dovolené či dlouhodobé absenci člena týmu. Další možností je hledat z externích zdrojů. Případně, obrátíte se na agenturu? A jakou konkrétně? Najmete si dočasně externistu? Zvažte všechny možnosti, zhodnoťte poměr “cena – výkon” a podle toho postupujte. Každopádně mít nastavenou zastupitelnost pro každé případy doporučuji.
Finanční potíže
Stejně jako v osobním životě i v tom byznysovém musíte myslet na finanční rezervu. Pokud se ocitnete ve finanční tíži, musíte si dobře promyslet, zda vydat větší částku na možné “záchranné lano,” nebo si peníze schovat na fixní náklady. Nikdy není dobré jít na nulu, proto mějte doporučovanou rezervu minimálně na 3-4 měsíce dopředu.
Firmě se nedaří, výsledky stagnují či klesají, přichází demotivace majitele
Pokud se firma ocitne v situaci, kdy manažer, ředitel či majitel firmy postrádá smysl dalšího fungování, nevidí výsledky a predikce na trhu jsou spíše negativního charakteru, pak je třeba jednat. Obraťte se na někoho, kdo vám dokáže pomoci znovu nastartovat energii a otevřít oči. Zdánlivě nepřekonatelná krize nemusí nutně znamenat konec vaší firmy. Obraťte se na kouče, krizové manažery z jiných firem, na specialisty v oboru a jednejte.
Nezapomeňte ani na své zaměstnance. Stejně jako vy i oni znají firmu a mohou přijít s řešením, které by vás nemuselo doposud napadnout. Zatajování negativních informací většinou nedopadá dobře a zaměstnanci na ně stejně dříve či později přijdou sami. To by mohlo vést ještě k většímu znestabilnění situace a ztráty důvěry z jejich strany. A buďme k sobě upřímní, zaměstnanci jsou to nejcennější, co máte.
Krizový plán
“Doufej v nejlepší, připrav se na nejhorší.”
Už jen to, že budete počítat s různými krizovými scénáři, vás dělá mnohem silnějšími a pomáhá krizové situace lépe zvládnout. Dobře, nedávná historie nám ukázala, že ne na všechny krize se můžete dokonale připravit, nicméně pokud nějaké nenadálé nastanou, poučte se z nich (a možná i ze svých chyb). Stanete se tak mnohem silnějšími do budoucna.
Nezapomínejte, že z chyb a překážek získáváte nové zkušenosti a nemusí být proto vnímány tak negativně, jak by se mohlo na první pohled zdát. Překážky, které nastanou je třeba překonat a posunout se zas o krok dál.
Pokud přijde nějaká nečekaná situace, na kterou nemáte scénář připravený, snažte se ji evidovat a poučit se z ní. Budete tak moudřejší, kterým krokům se příště vyhnout a naopak, která opatření a řešení vám zafungovaly. Můžete se příště jimi inspirovat a nevymýšlet nic od nuly. Každá nečekaná změna, kterou zvládnete, vám pomáhá s ostatními, které nastanou i přes to, že budou jiného charakteru.
Hlavní zásadou v krizovém managementu je tedy to, abyste nečekali, až krizové situace nastanou, ale snažili se je předvídat, a tím tak maximalizovali svoji šanci na úspěch.
Zajistěte si dlouhodobý růst, buďte připraveni na různé krizové situace a nenechte váš růst náhodě. Obraťte se na naši specialistku na krizový management, marketingové a business strategie Lenku Pechrovou.