To, jaké máme pracovní úspěchy a jak se nám daří, ovlivňuje sebedůvěra. A to z velké části. Pomáhá nám v překonávání překážek, které se nám staví do cesty k úspěchu. Jako obchodníci řešíme dennodenně několik námitek při domlouvání schůzek nebo již samotných obchodů. Námitky od zákazníků nebo další překážky, které jsou součástí každého obchodu, nám mohou naši sebedůvěru srazit a začnou vznikat obavy. Sebedůvěra není daná. Lze naučit, budovat ji. A proto je důležité na ní pracovat.
Nejčastější obavou obchodního zástupce je strach z odmítnutí. „Co když se budu chtít sejít se zákazníkem a řekne NE? Co když budu představovat řešení a zákazník ho nebude chtít?“ NE prostě patří k naší profesi. A nejen k naší profesi, celkově k životu. Chcete pohoupat, podat dudlíček? Je potřeba se s tím smířit.
Nicméně někdo se až tak bojí odmítnutí, že se raději nezeptá. Co mu to přinese? Vůbec nic. Jen ztratil šanci získat ANO. Zkuste se na to dívat jako krok ke zlepšení. I když dostanete NE, můžete se díky tomu připravit na novou námitku, kterou jste dostali a u dalšího zákazníka už to nemusí být NE, ale ANO. Nezapomeňte však, že nejlepší řešení námitek je jim předcházet, ale to už je jiný článek.
Druhým nejčastějším strachem je obava ze selhání. „Co když něco udělám špatně? Co když nezvládnu získat zákazníka? Co když udělám špatné rozhodnutí?“ Každý neúspěch je příležitostí, jak se naučit něco nového. Pokud jednou selžu (a dávám si pravidelně sebereflexi) věřte, že podruhé tu samou chybu neudělám. Jak řekl Kobe Bryant: „Když víte, jaké to je selhat, tak vás za úspěchem žene odhodlání.“
„Nevím, co mě čeká. Neznám odpověď.“ Určitě je to něco, s čím jste se setkali a nejen jako obchodníci. I když máte strach z neznáma, z toho, že něco nebudete vědět… Myslete na to, že každý má svůj focus zaměřený na něco jiného a je naprosto přirozené, že nevíte všechno. Pokud něco nevíte nebo něčemu nerozumíte, tak se ptejte. Bez otázky odpověď nedostanete a nikam se posunete. Pokud neznáte odpověď ohledně vašeho nabízeného řešení, není nic jednoduššího, než to zjistit a zákazníkovi předat odpověď později. Kolikrát to i pomůže k vybudování lepšího vztahu a důvěry, když ukážeme, že jsme „jenom“ lidi.
Hlavně pro začínající obchodníky nebo start v novém oboru je další obava, a to z nedostatku zkušeností. V tomto vám pomůže jediné, a to čerpání informací od ostatních. Pokud sám nedisponuji dostatkem zkušeností, tak čerpám informace od zkušenějších. Pokud nikoho takového ve svém okolí nemáte, nezoufejte. Můžete využívat knihy, články nebo sociální sítě, obzvláště LinkedIn, kde můžete každý den čerpat inspiraci i od kapacit ve vašem odvětví a třeba si s nimi sjednat schůzku. Na světě s největší pravděpodobností neexistuje problém, který by už před vámi někdo neřešil, úspěšně ho nevyřešil a nenapsal o něm knihu.
Nejsou to všechny obavy, které provázejí obchodníky v jejich práci, ale jedná se o ty nejčastější. Tento článek vznikl na základě průzkumu od 92 obchodníků, kteří se zúčastnili semináře o obavách, a tohle je výčet nejčastějších z nich. Pokud vám tu nějaká chybí a nevíte, jak z toho ven, tak si napište vaše obavy na papír a odpovězte si, co vám to přinese, pokud danou obavu překonáte. Pak bude větší šance, že na to přijdete. Nebo se můžete s našimi specialisty potkat na konzultaci či využít workshopu, který vám může také hodně pomoci. Můžete sdílet zkušenosti s dalšími obchodníky a trénovat své obchodní dovednosti.
Držím vám palce v budování sebedůvěry!
Honza Laibl