V případě, že chcete zjistit nějaké informace o potenciálním obchodním partnerovi, tak váš první krok s velkou pravděpodobností bude směřovat na LinkedIn. Místo, kde se můžete o té konkrétní osobě dozvědět více. Co dělá, co má za sebou, na co se zaměřuje, přečtete si reference, najdete ukázku její komunikace, příspěvků a další věci, které vám pomohou při zvažování.
Jeden z bodů, proč by se měl dnes zabývat obchodník prodejem skrze sociální sítě a vůbec LinkedInem, je to, že se trh k tomu vyvíjí, a za mě je škoda toho nevyužít. Neříkám, že nejde prodávat bez. Ale pokud to umím zapasovat do svého obchodního procesu, tak v tu chvíli mohu mít ještě zajímavější výsledky. Pozor ale na opačný extrém, kdy neumím prodat po telefonu, domluvit si schůzku nebo nevím, kde bych mohl získat zákazníka. A v tu chvíli se rozhodnu, že budu tvořit jen příspěvky se smajlíky, dávat liky ke všemu, co uvidím a komentovat, a to mě zachrání a vydělám si balík peněz. Hezká představa, ale je to pouhá utopie.
Snadná cesta k cílové skupině a rozhodovateli
LinkedIn je pořád jen nástroj. Nástroj, který nám může pomoci k prodeji, ale neudělá obchod za nás. To, v čem já vidím obrovský přínos, je zjednodušení celkové práce, protože mohu o dost jednodušeji najít svou cílovou skupinu, kterou chci oslovit. Jednou z podmínek je ale to, že musím svou cílovku znát. Nechci prodávat všem, ale vím, že do mé cílové skupiny patří například menší a střední firmy, které dělají ve strojírenství, jsou z konkrétní lokality, protože působím jenom regionálně nebo naopak z celé České republiky, protože dodávám online služby, patří tam firmy, které jsou na trhu krátce a mají maximálně 100 zaměstnanců. To vše si mohu vyfiltrovat a díky tomu velmi dobře najít tu mojí cílovou skupinu.
A nejenom, že najdu firmy, které do ní spadají, rovnou se mohu dostat k rozhodovatelům. K tomu, koho potřebuji a chci s ním komunikovat. Je to za mě mnohem lepší a jednodušší cesta k rozhodovateli, než volání na infolinku nebo recepci a prokousávat se celou strukturou, abych se dostal k té správné osobě. Další výhodou, kterou tu vidím, je to, že máte výsledek ve svých rukách. Pokud totiž zavoláte na recepci, tak málokdo vám dá rovnou kontakt na pana ředitele, ale spíše dostanete odpověď: „Vaši zprávu vyřídím, co mu mám říct?” Tím dáváte osud svého byznysu do rukou asistentky. Neovlivníte to, jakým stylem se vaše informace k řediteli dostane a pokud vůbec. Na LinkedInu jste vy tím hráčem, který ovlivní výsledek, a jestli s vámi druhá strana bude chtít jednat nebo ne.
Posunutí si kreditu v očích lidí, se kterými chci jednat, dělat byznys
LinkedIn je také jedno z míst, kde jsem schopen zvýšit svůj osobní kredit. A teď to neberu jako čistě brand. Spousta marketérů vám řekne: “běžte si budovat brand, to vám pomůže.” Znám spoustu lidí, kteří mají vybudovaný brand, že o nich všichni vědí, ale stejně neprodávají. Mají miliony liků, miliony sdílení, ale nemají tam byznys. Poměr toho, kolik do toho dávají času a energie versus kolik jim to přináší, není dobrý.
To, co mně dává smysl na LinkedInu, je vybudovat si takový kredit, aby mi to pomohlo v kontaktu a prodeji s mojí cílovou skupinou. Aby ta osoba měla větší chuť a dala větší prioritu tomu to zvážit, jestli spolupráci se mnou udělá nebo ne. Což bude pro hodně obchodníků dost zásadní, když budou na trhu měsíc a budou chtít jít za hodně zajímavou firmou, za ostříleným podnikatelem, a chtít udělat obchod. Je bláznovství si myslet, že tomu člověku zavolám a řeknu: „Dobrý den, bylo by super, kdybychom se potkali. Já bych vám chtěl ukázat, co umíme.“ a on vám odpoví: „Super, přijeďte kdykoliv. Já si na vás udělám čas.“
Další z věcí je, jak na síti působím. Neznamená to, že mě musí znát všichni a musím mít miliony sledujících, ale to jakým způsobem se prezentuji, jaké tam mám vytvořené užitky pro byznys člověka, jaké to má dopady a jak to zní. To může obrovsky pomoct k tomu, že mi ten člověk dá tu prioritu vůči jiným aktivitám a věcem, které tak jako tak bude řešit, a potká se se mnou.
Umět si pomoct s překážkami, které mohou nastat
Spousta lidí má problém s námitkami a vůbec obecně s jakýmikoliv překážkami. Vyřešit rozmyslím si, odkomunikovat fakta, když to někdo srovnává s konkurencí. Že vám někdo řekne: „je to drahé“, že v tom nevidí tu hodnotu a tak dále. Já díky LinkedInu mohu odkomunikovat námitky předem a předcházet jim.
Mohu už dopředu oslovit nějaké části obchodního procesu. Mohu oslovit některé věci, tak aby se mi nestaly na schůzce. Anebo aby mi pomohl LinkedIn k tomu, že se snáze domluvím na schůzce. Mohu vytvářet videa, články, příspěvky, které nemají za úkol jenom ukázat „ahoj, já jsem Petr, jsem úžasný a skvělý“, ale mají za úkol mi pomoct v procesu. Mohu je recyklovat a používat dál a na více schůzkách. Někteří tvoří obsah, aby získali dosah a maximum liků, ale už nepřemýšlí nad tím, jak to zapadá do jejich obchodního procesu a jestli si s tím pomůžou nebo nepomůžou.
Důvodů, proč LinkedIn využívat, je mnohem více. Toto jsou za mě 3 základní věci, které mohou obrovsky pomoci. Nemusíte na sítích trávit hodiny a hodiny denně. Pořád to je pouhý nástroj. Můžete tam konzumovat zajímavý obsah, pokud si to dobře nastavíte a nebudete sledovat všechny a všechno, ale je to o efektivitě a o cíli, který to má přinést.
Jak mít profesionální profil na LinkedInu a využívat ho jako obchodní nástroj?
Ať se vám daří v obchodu na LinkedInu
Petr Bernadič