„Nemám rád telefonování. Nejde mi to a když to vyzvání, tak si přeji, aby to druhá strana nezvedla. A to nemusím volat jen klientovi. Vadí mi jakékoliv zařizování a domlouvání. Raději vše vyřídím osobně nebo po e-mailu.“ Asi bych se nikdy nedopočítal toho, kolikrát jsem to slyšel. A přitom je telefonování tak efektivní nástroj, u kterého víte, že druhá strana dostala vaši zprávu a navíc rovnou dostanete odpověď. Jak změnit svůj postoj?
Mám pro vás dvě možnosti, jak si můžete telefonování zamilovat.
Práce s hlavou
Jaký je důvod toho, že chcete telefonovat? Hledejte vaše červené tlačítko, které vám říká důvod, proč to děláte. Najděte smysl. S tím pak souvisí osobní sebevědomí v telefonování. V tom skvěle fungují afirmace, což je sebepřesvědčování, kdy se snažíte sebe přeprogramovat na to, že to je v pořádku a že vám to nevadí. A to platí i opačně. Pokud si budete říkat, že nemáte rádi telefonování a nastavíte si takto mysl, tak podle toho bude fungovat. A opravdu nebudete mít rádi telefonování a nepůjde vám to. Zkuste to změnit. Bude to mít výsledek.
Stejně jako když se vzbudíte se špatnou náladou a násilně ji změníte na dobrou. Snažíte se smát a hledat věci, které vám zlepšují náladu. A to funguje. Funguje to mně, bude to fungovat i vám. Klidně to někdy vyzkoušejte! Doporučuji i NLP neboli neurolingvistické programování. To funguje tak, že jakmile se rozhodnete učinit změnu v jednom systému, automaticky se to projeví i v systému druhém. Například pokud vás přepadají negativní myšlenky, bude se to zrcadlit i na vašem těle, které bude napjaté. A naopak. Pokud pomocí dechu ztlumíte tělesné napětí, uvolníte tím i své myšlenky.
A zase ta praxe
Telefonujte, co se dá. Snažte se udělat z telefonování součást vašeho života, abyste si vytvořili návyk. Stejně jako jsme si vytvořili v mládí návyk na čištění zubů, která nám už teď nedělá problém, protože jsme na to zvyklí. Ale je to o praxi. A tu nezískáte jinak, než že se to bude dít ve velkém množství.
Pokud jsou věci, které řešíte po e-mailu, tak je řešte telefonicky. Možná jsou věci, které můžete vyřešit osobně, ale zkuste je vyřešit telefonicky. A to se může jednat o “blbosti”. Tímto způsobem to do sebe dostanete, budete mít praxi a posunete to na novou úroveň. Možná budete narážet na lidi, kteří vám budou tvrdit: „Soustřeď se na to, co ti jde.“ Jasně, ale kam se posunete?
Pokud vám telefonování nejde a vy se v něm snažíte posunout, dává vám to smysl, tak pro to musíte něco udělat. A jedna z věcí bude, že budete telefonovat vždycky, když to půjde. Pro trénink je super využít konzultaci s našimi specialisty, kteří se budou věnovat po celou dobu jen vám, anebo využijte praktický workshop Po telefonu si zvládne každý domluvit schůzku, kde se potkáte i s dalšími lidmi, kteří se rozhodli posunout a uvidíte, že nejste sami, kdo může mít s telefonováním problém. Navíc získáte super tipy pro své hovory a strukturu, kterou zvládnete aplikovat na každý hovor.
Dostaňte se do fáze, kdy vás to baví
To je ideální stav a s velkou pravděpodobností se dostaví. Pokud budete mít výsledky, tak je velká šance, že vás to začne bavit. Praxe bude asi ze začátku trochu bolet. Slzy a pot, ale když to začne přinášet výsledky, tak vás to začne bavit a najednou se dostáváte do kolotoče.
Není to ale jen o tom, že mám výsledky. Ale že na tom pracuju, abych byl pořád lepší ve výsledcích. Stává se, že jakmile lidé mají výsledky, tak je to přestává bavit, protože se nijak nezlepšují.
Úkol pro vás tedy zní: „Neustále ve všem růst“ v tomto případě v telefonování.
Přeji mnoho provolaných minut
Honza Laibl