Ujasněme si nejdříve, co to vlastně ta “hodnota” je. Odpověď bude překvapivě jednoduchá. Hodnotou je vše, co za ni my osobně považujeme.
Co je hodnota?
Když postavím dům, považuji to za vytvoření hodnoty. V tomhle případě hmatatelné.
Jak to bude u služeb? Tedy u věcí, na které si sáhnout nemůžu?
I ty mají hodnotu. Příkladem je, že se mi podaří vytvořit krásnou rodinu a místo, kde cítím pohodu. Vidíte v tom hodnotu? Ano, i já ji v tom vidím, přestože není hmatatelná.
To, co prodáváme, vždy řeší jednu z potřeb zákazníka. Z té dané potřeby plynou jisté užitky a ty budou ve výsledku především pocitové. Když máte dům, máte ho z nějakého důvodu – zabezpečení rodiny, domov. Na konci jsou tedy nehmatatelné pocity.
Nezapomeňte proto: Jakákoliv hodnota bude vždy postavená na pocitech.
Co tedy udělat, když mi někdo řekne, že nic nevytvářím?
Když se to stane, nabízí se otázka: Co je podle tebe hodnota? Co bych měl udělat, abys to, co dělám, vnímal jako hodnotu?
V odpovědi budou s největší pravděpodobností zmíněné materiální věci. Například “abys vytvořil hodnotu, postav dům.” Odpovězte další otázkou: Je pro tebe důležité, abys měl doma pohodu a klid? Má pro tebe hodnotu, že se doma nehádáte, že máte prima manželství? Jak jsi to udělal, že to tak je, čím jsi tuto hodnotu získal…? Souhlasíš tedy, že je možné vytvářet hodnotu i činnostmi, které nejsou hmatatelné nebo materiální?
Jaký z toho plyne závěr?
Ať už prodáváme produkty nebo služby, pokaždé vytváříme hodnotu. Třebaže k ní nepřispíváme zrovna tou všemi viditelnou materiální částí.
Přeji úspěšné obchody
Honza Laibl